Psychologie MUDr. Jakubská
Psychologický nález
ze dne 11.3.2009
Účel: Vývojová
zralost ( BSID II )
Věk: 37 měsíců 13 dní
Průběh vyšetření:
Vyšetřen v přítomnosti rodičů a mladšího bratra. Počáteční adaptace v novém
prostředí probíhá s pláčem, který ustává poté, co se Patrik zaujme hračkou.
Spolupráce při vyšetření je slabá. U stolku Patrik sedět odmítá ( ani u otce na
klíně ). Vyšetření probíhá na zemi, ale i zde většinu podnětů odmítá. Stále
udržuje fyzický kontakt s otcem, v sedu s oporou o otce vkládá předměty do
nádob. Zraková kontrola při manipulaci s předměty je nekonzistentní. Na změnu
podnětu reaguje pláčem, další předměty odhazuje. Na většinu mých slovních
pokynů ani na zvuky nereaguje. Emoční ladění je nestabilní, střídá se smích s
nespokojeností a pláčem.
Z rozhovoru: Patrik
je nadále v péči více specialistů. Otázka sluchu je stále nedořešena. Nadávno
dostal naslouchadla. Spolupracují s SRP Tam Tam. Patrik stále nekouše, přijímá
pouze kašovitou stravu, sám se lžící nenají, ani rohlík nevloží sám do úst,
pije z lahvičku. Doma se nejlépe zabaví vyndáváním předmětu z krabice,
vlkádáním zpět, rád zahazuje hračky, bere hračky bratrovi, na magnetické
tabulce dělal rád razítka, mačká tlačítka, otáčí ciferníkem, rád si pasílá
balónek, hází. Fixován na otce. Vůči ostatním osobám je reaktivita slabá.
Pravidelně rehabilitují.
Mentální vývoj:
aktuálně orientačně odpovídá pásmu těžkého opoždění vzhledem je chronologickému
i korigovanému věku. Z pozorování spontánních projevů, rozhovoru s rodiči i na
základě několika plněných položek vývojové škály lze odhadnout, že vývojová
úroveň mentální složky celkově odpovídá pásmu max. 10 měsíců.
Zde: zvedá hrneček za
ouško, postrkuje auto, vloží 5 kostek do hrnečku, vyndává, vkládá korálky do
krabičky. Na mé pokyny nereaguje, na zvuky obecně zde také nereaguje. Reaguje
na pokyn otce v doprovodu gesta " Dej mi".
Doma užívá Patrik
max. 10 slov s významem, jinak se projevuje řetězením slabik, občas se snaží
opakovat slabiky po rodičích. Dříve uměl a předváděl některé dětské hříčky,
nyní se nesnaží. Učí se "ne ne" a "jo jo".
Motorický vývoj:
aktuálně odpovídá pásmu těžkého opoždějí vzhledem ke chronologickému i
korigovanému věku. Nejčastější poloha je ve W sedu, v lehu se přetáčí na břicho
i obráceně, dostane se na čtyři, v lehu se zvedá do sedu přitahováním za ruce.
Přitáhne se do stoje u opory, snaží se obcházek nábytek. Při lezení střídá
ruce, nohy přiráží zároveň. Ve stoji s oporoudělá rané kráčivé pohyby. Kostku
uchopuje do dlaně, místy konečky prvních tří prstů, i korále uchopuje konečny
prstů. Levou ruku při jemně motorické činnosti nevyužívá.
Závěr: chlapec
s kombinovaným postižením ( DMO triparetická forma, mentální retardace,
sluchová vada ), u něhož psychomotorický vývoj v metální i motorické
složce odpovídá pásmu těžké mentální retardace. Kontrolní vyšetření po jednom
roce ukazuje na významně pomalé tempo vývoje. V některých složkách,
především v oblasti chování a sociální reaktivity, vývoj stagnuje.
Prognóza vývoje je
nejistá, susp. Lze předpokládat i do budoucna jen pomalý postup vývoje
v rámci uvedeného pásma retardace.